Výuka společenských věd na Církevním gymnáziu zahrnuje předměty dějepis (dvoucyklické pojetí na obou stupních gymnázia), zeměpis, občanská výchova (nižší gymnázium) a základy společenských věd (vyšší gymnázium). V rámci předmětu základy společenských věd vyučujeme filozofii, politologii, sociologii, psychologii, základy ekonomie a práva.
V septimě a oktávě nabízíme studentům dvouleté volitelné semináře
- společenskovědní seminář
- seminář moderních dějin
V celkovém pohledu by výuka společenskovědních předmětů měla vytvářet jakéhosi příručního průvodce minulostí, současností a případně i budoucností lidské civilizace. S ohledem na tento cíl využíváme při výuce nejrůznějších netradičních metod, různých zážitkových aktivit, exkurzí, seminářů, workshopů, besed, zařazujeme prvky projektového vyučování, využíváme e-learning, pracujeme s audiovizuální technikou, používáme prezentace.
Snažíme se vést žáky k samostatné práci, která tříbí schopnost argumentace, logického myšlení a sebeprezentace.
V tomto úsilí musí existovat propojení mezi jednotlivými obory, neboť schopnost hledat a nalézat vzájemné souvislosti, chápat příčiny a následky jevů je pro orientaci mladého člověka nesmírně podstatná. Jedním z nejdůležitějších výsledků výuky společenskovědních předmětů by měla být schopnost vytvořit si kvalifikovaný názor, schopnost kultivované argumentace.
Samotná výuka samozřejmě k dosažení těchto cílů nestačí. Proto je doplněna odbornými exkurzemi a besedami s význačnými osobnostmi politického, společenského, vědeckého a kulturního života.
Projekty
Projekt Holocaust - výstupy z projektu úspěšně reprezentují školu v literární a výtvarné soutěži Památníku Terezín
Jeden svět na školách – Příběhy bezpráví
Dopisy v ulicích – Amnesty International
Poznávací exkurze
Lidice
Brusel, Štrasburk (EP, NATO)
Itálie (Řím, Vatikán, Toskánsko, Umbrie)
Osvětim
Exkurze do Senátu a Poslanecké sněmovny PČR
Geologicko - geografická exkurze
Exkurze do Planetária a průmyslového podniku
Projekt Planeta Země 3000 a Svět kolem nás - multipředmětově zaměřené vzdělávací projekty s přírodovědně - historicko - zeměpisným přesahem
Semináře
Památník Terezín - vícedenní vzdělávací seminář pro septimy
Putovní výstavy
Zmizelí sousedé
Stopy totality
Pavel Tigrid – slovy proti totalitám
Olga Havlová ve vzpomínkách přátel
Besedy a přednášky
Pamětníci (Lidice, Terezín, třetí odboj)
Významné osobnosti společenského a politického života
Cestovatelé
Odborníci ze ZČU (sociologie, blízkovýchodní studia) a dalších vysokých škol
Naši studenti mají možnost změřit své síly se studenty jiných škol v řadě soutěží včetně SOČ, jíž se s úspěchem zúčastnili Jiří Prokop, Václav Březina, Jan Krůta, Petr Lang, Václav Jindra, Jakub Šlouf a Eva Krondlová. Ve školním roce 2011/2012 získala 3. místo v národním kole SOČ Eliška Pekárková s prací Felix Nussbaum - život v obrazech.
Největší zkouškou pro absolventa gymnázia je ovšem úspěšné přijetí na zvolenou vysokou školu, naši absolventi studují na filozofických, právnických a pedagogických fakultách a vysokých školách humanitního směru po celé České republice.
Naším cílem není vytvářet chodící encyklopedie, ale vychovávat všestranně vzdělané osobnosti, které jsou schopny orientovat se ve stále složitějším světě, správně se rozhodovat a spolupodílet na životě společnosti a formování její budoucnosti.
Dějepis vyučujeme podle následujících učebnic:
prima | J. Rulf, V. Válková: Dějepis pro 6. r. ZŠ - pravěk a starověk, SPN, Praha 2004 |
sekunda | J. Čechura a kol.: Dějepis pro 7. r. ZŠ - středověk a raný novověk, SPN, Praha 2004 |
tercie | M. Hlavačka: Dějepis pro 8. r. ZŠ - novověk, SPN, Praha 2004 |
kvarta | J. Kocian, J. Kuklík: Dějepis pro 9. r. ZŠ - nejnovější dějiny, SPN, Praha 2004 |
kvinta | Petr Čornej a kol.: Dějepis pro gymnázia a střední školy 1. díl, SPN, Praha 2001 |
sexta | Petr Čornej a kol.: Dějepis pro gymnázia a střední školy 2. díl, SPN, Praha 2001 |
septima A | Petr Čornej a kol.: Dějepis pro gymnázia a střední školy 3. díl, SPN, Praha 2001 |
septima B | Petr Čornej a kol.: Dějepis pro gymnázia a střední školy 3. a 4.díl, SPN, Praha 2001 |
oktáva A | Petr Čornej a kol.: Dějepis pro gymnázia a střední školy 4. díl, SPN, Praha 2001 |
Základy společenských věd vyučujeme podle následujících učebnic:
kvinta |
Politologie, David Roman, Olomouc Úvod do studia politiky, Brokl Lubomír a kol. |
sexta |
Ekonomie, Švarcová Jena Ekonomie pro SŠ, Sojka M., 4. vydání Finanční gramotnost, Klínský, P. a kol., Národní ústav odborného vzdělávání, Praha, 2008 |
septima |
Filozofie - základní problémy, Blecha I. Filozofie, Blecha I., Olomouc Malá Filozofie člověka – slovník filozofických pojmů, Sokol J. Filozofie pro každého, I. Železný, Praha 2000 |
oktáva |
Sociologie, Giddens A. Úvod do sociologie, Keller J. Právo pro střední školy, Ryska, R., Fortuna, Praha, 2007 Právo, Hradil P., 1. a 2.díl |
obecné přehledy |
Společenské vědy pro střední školy, 1. – 4. díl, Didaktis Odmaturuj ze společenských věd, kol. autorů |